Alimentatia sanatoasa

Grasimile nesaturate, insa, reprezinta o parte foarte importanta a unei diete echilibrate si sanatoase. Acestea se impart in doua mari categorii : grasimi mononesaturate, ce pot fi gasite in masline, avocado, caju, migdale, etc., si grasimi polinesaturate precum omega 3 – ce se gaseste in uleiul de peste si omega 6 – gasit in uleiul de floarea-soarelui, uleiul de soia si alunele braziliene. Aceste grasimi reduc riscurile bolilor cardiovasculare si scad nivelul colesterolului atunci cand inlocuiesc grasimile saturate din alimentatie. De aceea cele mai bune rezultate intr-o dieta echilibrata apar atunci cand aceste grasimi nesaturate inlocuiesc treptat folosirea grasimilor saturate (untul si frisca, de exemplu).


Cele cinci grupe majore de alimente sunt :

  • Legume;
  • Fructe;
  • Carne slaba – pui, peste, oua, tofu, alune si seminte, boabe;
  • Cereale, in mare parte din grau integral si varietati cu continut ridicat de fibre;
  • Lapte, iaurt, branza in mare parte degresate.

Alimentele care sunt grupate impreuna asigura nutrienti din aceleasi categorii pentru corpul uman. Ca exemplu : nutrientii din lapte, iaurt si branzeturi reprezinta in mare parte calciu si proteine in timp ce fructele asigura necesarul de vitamine, mai ales vitamina C.

O alimentatie variata si echilibrata presupune consumarea de alimente din fiecare grupa, in fiecare zi, insa in proportii distincte, conform nevoilor organismului. Consumand alimente din fiecare categorie vom oferi corpului nostru toata gama de nutrienti, iar modul cum vom reusi sa le combinam se va oglindi atat in sanatatea organismului nostru cat si in capacitatea de a transforma o astfel de alimentatie intr-un stil de viata.

Exista insa, o multitudine de produse alimentare care nu se incadreaza in nici una dintre cele cinci categorii de alimente necesare unei vieti sanatoase pentru ca ele exced din notiunea de dieta sanatoasa. Aceste produse ar trebui consumate doar ocazional intrucat contin prea multe calorii sau grasimi saturate, zaharuri, sare sau alcool iar nutrientii efectiv necesari corpului nostru lipsesc partial sau chiar total.

 

Exemple de produse alimentare ce ar putea fi incluse in aceasta categorie :

  • Biscuiti dulci, torturi, prajituri, produse de patiserie;
  • Carne procesata, carnati grasi/sarati, placinte sau produse de patiserie cu carne, burgeri industriali, etc.;
  • Lapte condensat indulcit;
  • Inghetata sau derivati;
  • Ciocolata si produse similare acesteia;
  • Mancare prajita comerciala;
  • Chipsuri din cartofi si orice alte snacksuri ce contin grasimi si sare in exces;
  • Frisca, unt si alte produse tartinabile ce contin multe grasimi saturate;
  • Sucuri indulcite si carogazoase, bauturi energizante si alcoolice.

Grasimile nesaturate, insa, reprezinta o parte foarte importanta a unei diete echilibrate si sanatoase. Acestea se impart in doua mari categorii : grasimi mononesaturate, ce pot fi gasite in masline, avocado, caju, migdale, etc., si grasimi polinesaturate precum omega 3 – ce se gaseste in uleiul de peste si omega 6 – gasit in uleiul de floarea-soarelui, uleiul de soia si alunele braziliene. Aceste grasimi reduc riscurile bolilor cardiovasculare si scad nivelul colesterolului atunci cand inlocuiesc grasimile saturate din alimentatie. De aceea cele mai bune rezultate intr-o dieta echilibrata apar atunci cand aceste grasimi nesaturate inlocuiesc treptat folosirea grasimilor saturate (untul si frisca, de exemplu).

  • Legume – crude sau gatite pot fi folosite atat pe post de gustari cat si in mesele principale ale zilei. Pot fi folosite in sandwichuri, in supe, ca garnituri si chiar ca mese pe fuga (morcov sau tulpini de telina);
  • Fructe – sunt usor de consumat ca si gustari dar si in mesele principale ale zilei. De exemplu, se poate combina o banana cu cereale de la micul-dejun, un mar ca si gustare sau mure adugate intr-un iaurt degresat. Este recomandata consumarea lor intregi in stare cruda, deoarece sucurile de fructe sau cele confiate contin mai putine fructe si o cantitate mai mare de zaharuri.
  • Painea, cerealele, orezul, pastele pot fi adugate pe langa proteine si legume pentru o masa copioasa si extrem de sanatoasa. Este totusi recomandata consumarea de cereale cat mai putin procesate.
  • Carne slaba, peste, pui, oua, alune si tofu sunt surse incredibile de proteine si pot fi folosite si ca gustari (in special alune), in sandwichuri sau ca masa principala.
  • Lapte, iaurt si branzeturi pot fi folosite de asemenea la micul-dejun, ca umplutura pentru un sandwich sau in salate.

In concluzie, urmarea unei diete echilibrate, bazate pe alimente din toate cele cinci categorii, consumate diversificat si zilnic asigura necesarul organismului de nutrienti, protejeaza impotriva bolilor cronice, creeaza un stil de viata sanatos si bine ancorat in viata cotidiana.

Articol adaugat in: 12-08-2019
Vizualizari: 13